Які проблеми мають рівненські бізнесмени і чим може зарадити місцева влада?

З нагоди Дня підприємця України (1 вересня) ми спробували з'ясувати наскільки тісною і продуктивною є співпраця малого і середнього бізнесу з місцевою владою.

0
113
переглядів

У рамках виконання “Програми розвитку малого і середнього підприємництва в м. Рівне на 2018-2019 роки” ГО “Регіональний центр євроінтеграційних проектів” у партнерстві з West Business Center Національного університету водного господарства та природокористування провели дослідження якості послуг, що надає місцева влада для бізнесу.

Окрему увагу дослідники приділили проблемам та майбутнім викликам, які турбують підприємців Рівного, а також оцінили ефективність форм,  методів та інструментів  підтримки бізнесу, які застосовує місцева влада.

Кого опитували?

Станом на 30.08.2019 р. в опитуванні взяли участь 148 підприємців, що ведуть свою господарську діяльність в м. Рівне. Відразу зауважимо, що підприємці неохоче беруть участі у дослідженні. Поширеними причинами відмови від анкетування були: боязнь того, що можуть бути якісь негативні наслідки; зневіра щодо того, що результати анкетування будуть використані місцевою владою для прийняття рішень.

Та попри труднощі збору інформації наявна вибірка дає змогу виявити важливі тенденції та має достатній рівень точності.

Ознайомитися зі структурою вибірки та візуалізованими результатами дослідження можна за посиланнямhttps://1drv.ms/b/s!Ai4CypZGouFzkMpEshkPfCplR_ah4Q?e=8CcOfB

З якими проблемами і викликами зіштовхується місцевий бізнес?

Загалом підприємці назвали 425 наявних проблем бізнесу. Серед найпоширеніших – це:

  • податковий тиск та складність адміністрування податків (про такі проблеми вказали 57% респондентів);
  • зростання конкуренції на ринку (46% респондентів);
  • низький попит на продукцію, у тому числі внаслідок низького рівня доходів населення (41% респондентів);
  • труднощі забезпечення бізнесу кваліфікованим персоналом, що часто пов’язано з трудовою міграцією (23% респондентів).

Характерно, що лише 10 респондентів (7% від усіх опитаних) вказали, що розвитку їх бізнесу заважає корупція. І лише 5% підприємців пов’язують проблеми свого бізнесу з місцевою владою, регуляторними та дозвільними процедурами.

У майбутньому підприємці м. Рівне очікують найбільші ризики, пов’язані зі зростанням конкуренції (43% опитаних). Характерно, що виклики, пов’язані з податками зайняли лише третє місце серед імовірних проблем (39%). Натомість ризики пов’язані з макротенденціями (насамперед, економічна і політична стабільність) назвали важливими 30% опитаних.

Проблеми із забезпеченням бізнесу персоналом на думку підприємців також втрачатимуть актуальність, оскільки лише 11% опитаних вказали такі виклики серед трійки найважливіших.

Доступ до фінансів

Розвиток бізнесу у сучасній економіці переважно потребує залучення зовнішніх ресурсів. 15% серед опитаних рівненських підприємців співвідносять майбутні виклики бізнесу саме із розширенням діяльності, диверсифікацією та іншими проектами розвитку. А 9% підприємців вважає, що складнощі доступу до кредитних ресурсів входять до трійки найбільший викликів майбутнього.

Програма розвитку малого і середнього підприємництва на 2018-2019 роки надає можливості для здешевлення кредитів для малого і середнього бізнесу. Проте, 42% опитаних були не проінформовані про можливості компенсації відсотків за кредити комерційних банків. А з 52% тих, хто знав про такі можливості, не брали участі у конкурсі внаслідок відсутності кваліфікованих кадрів, які могли б підготувати якісні конкурсні заявки.

Тому доцільно було б у наступній “Програмі розвитку малого і середнього підприємництва на 2020-2021 роки” передбачити такі можливості. Адже 35% опитаних, які раніше не знали про конкурс, планують у подальшому брати участь у ньому.

Як місцева влада має підтримувати малий і середній бізнес?

Під час проведення дослідження ми просили підприємців подавати пропозиції до наступної “Програми розвитку малого і середнього підприємництва на 2020-2021 роки”. Серед 136 поданих пропозицій варто звернути увагу на такі:

  • здешевлення кредитів (29% усіх пропозицій);
  • інформаційна та консультативна підтримка (27% усіх пропозицій);
  • сприяння започаткуванню нового бізнесу та підтримка підприємців-початківців (12% усіх пропозицій).

Чи є потреба в інформаційній підтримці бізнесу?

Ще однією із перспективних форм взаємодії місцевої влади і бізнесу може стати інформаційна підтримка, зокрема щодо змін законодавства у сфері підприємництва, реєстраційних, дозвільно-погоджувальних чи адміністративних послуг. 37% опитаних підприємців зазначають, що їм дуже потрібна така підтримка. Проте, сучасні онлайн-ресурси виконкому міста не у повній мірі виконують такі функції. Адже лише 11% опитаних абсолютно задоволені обсягом і якістю інформації таких ресурсів. Натомість 45% опитаних взагалі не користуються онлайн-ресурсами міської влади, а 11% – не задоволені інформаційною підтримкою, що надається за їх допомогою.

Дещо краща ситуація з друкованими інформаційними матеріалами, оскільки 30% опитаних використовували такі матеріали, а 20% принаймні їх бачили. До того ж, 37% з них оцінюють якість таких інформаційних матеріалів як високу.

Потребує перегляду також і тематика заходів, які проводять органи місцевої влади для бізнесу. Поряд із високим рівнем організації (про це зазначили 63% респондентів) лише 13% оцінюють їх корисність як високу. А 63% з тих, хто знав про заходи, але не відвідував їх, вказали, що причиною цього є невідповідність тем заходів потребам їхнього бізнесу.

Підприємці надали 106 пропозицій щодо майбутньої тематики заходів! У трійку найбільш затребуваних тем увійшли навчання з маркетингу, з розвитку і пошуку персоналу та бухгалтерського обліку.

Інфраструктура підтримки бізнесу

Найкориснішим елементом підприємницької інфраструктури підприємці назвали центр надання адміністративних послуг (22% опитаних). Окрім цього, підприємці мають потребу у послугах бізнес-шкіл (15%), коворкінг-центрів (12%), консалтингових агентств (12%).

26% респондентів потребують підтримки експортної діяльності, зокрема:

  • 13% – корисною була б допомога в оцінці експортного потенціалу бізнесу;
  • 7% – потрібна допомога в питаннях технічного регулювання (сертифікація та вимоги до продукції у країнах ЄС);
  • 6% – потрібна підтримка в маркетингових дослідженнях ринків інших країн.

Головною проблемою розвитку підприємницької інфраструктури підприємці вважають

Що робити?

Проведене дослідження дало змогу виявити не лише проблеми, які стоять на заваді системному розвитку бізнесу в нашому місті, а дає можливість напрацювати шляхи їх подолання за допомогою інструментів підтримки бізнесу, які є у розпорядженні місцевої влади.

На сьогодні одним із основних таких інструментів є міська “Програма розвитку малого і середнього підприємництва на 2018-2019 роки”. Згодом розпочнеться розроблення нової програми. Тому закликаємо підприємців активно брати участь у процесах розроблення програми!

У цій публікації відображено лише частину результатів дослідження. З повним аналітичним звітом можна буде ознайомитися після завершення дослідження. А поки рекомендуємо підприємцям активніше брати участь в цьому та інших дослідженнях, які ініціює місцева влада, адже вони є чудовим каналом комунікацій влади та бізнесу.

Ми не припиняємо проводити опитування підприємців!  Щоб Ваші думки щодо розвитку бізнесу були почуті місцевою владою, достатньо заповнити анкету – https://forms.gle/hRW5xfJQcE5hmg6w7

Дослідження проводить ГО «Регіональний центр євроінтеграційних проектів» у партнерстві з West Business Center НУВГП на замовлення Управління економіки міста Рівненської міської ради у рамках «Програми розвитку малого і середнього підприємництва в місті Рівному на 2018-2019 роки».

ЗАЛИШТЕ КОМЕНТАР